Yeni Site Hakkındaki Yorumlarınızı
Bize Bildirin!

Vatandaş Rıza

Vatandaş Rıza

8,68

(32 kişi yorum yaptı)

2012-07-31 16:31:59 1 Ocak 1970 1 Saat 12 Dk Kara Film Dram Epik Politik Kara Film, Dram, Epik, Politik

Yönetmen: Cüneyt Arkın Cüneyt Arkın

Ülke: türkiye

Oyuncular: Sümer Tilmaç, Osman F. Seden, Murat Arkın, Betül Arkın, Cüneyt Arkın, Kadir Savun, Hüseyin Peyda, Nejat Özbek, Gürel Ünlüsoy, Mehmed Kemal Devamını Gör...

Konusu : Film, gecekondusunu yıkan bir milyonerle başa çıkmaya çalışan bir adamın yaşadıklarını konu edinir. Zanaatkârlık yaparak geçinen Rıza, fakir bir yaşam sürmektedir. Bununla birlikte karısı ve çocuğuyla birlikte mutludur. Rıza’nın tek isteği gecekondusunu onarmaktır. Günün birinde bu mutlulukları bir darbeyle bozulur. Zengin bir işadamının oğlu olan Cengiz, arabasıyla Rıza’nın gecekondusuna girer ve evi yerle bir eder. Üstelik bunu sadece zevk için yapar. Rıza önceleri bu haksızlığa karşı koymaya karar verir. Ancak zamanla karşısında büyük bir para babasının bulunduğunu fark edecektir.



Sinecan06

23 Mayıs 2018 15:03

Film bilhassa finali müthişti. Yalnız Cüneyt Arkın'ın kibarlığı elden düşürmediği sahnelere anlam veremedim. Oysa dayak sahnesinde fedailere söyledikleri yerli yerinde.

Cevap Yaz

AlınYazısı

28 Ocak 2017 11:42

Kalk vatandaş rıza kalk vatandaş rıza, kalk vatandaş rıza. Kalk doğru dur dimdik eğilmeden boyun bükmeden ve yenilmeden. İnadına KALK... İşte müthiş bir sahne ve harika bir anlatım tarzı. Yönetmen ve Yapımcı, Cüneyt ARKIN. Emek alınteri yaşama savaşı ve Doğruluk. Vatandaş Rıza ve onun gibilerin tepedeki insanlara karşı dik duruşunun öyküsü... Sinek gibi bir adam beni ezmeye kalkıyor sen yatıyorsun. Kalkk ulan kalkkk. Oyunun sonuna geldiğini anlayan Necdet Çelikel’in haykırışıydı bunlar. Büyük mevkide dostları’nın olduğunu söylerdi hep, ve onun gibi kirli bir çarkın içinde tepeden insanlara bakıp hor görenlerin, zevki ve sefası uğruna ayaklarının altında ezilmeye muhtaç gördüğü insanlar’ın feryatlarından zevk alan Necdet Çelikel ve onun gibiler! Rıza el emeği göz nuru ile dişinden tırnağından biriktirdiğiyle yaptığı gece kondusu’nun bir karış bahçesinde oğlu ve eşiyle çayını yudumlarken, Alın teri’nin verdiği o helal lokma ve değerin mutluluğuyla huzur bulur. Yarınlar onun için umut vericidir. Daha bahçesine ekeceği maydanoz ve nane’nin hesabını yapıp ümitlenirken. Çığrından çıkmış ve şimdiye kadar hep güle, gülen insanların içinde gülmekten eğlenmekten bıkan İnsan müsvettleri’nin hakimiyetinden bihaberdir. Sabah Kalvaltısın’da portakal suyunu yudumlayan Cengiz Çelikel’in mutluluğunu gören Necdet Çelikel : Çok Neşelisin Maşallah. Cengiz : Çok keyifliyim baba yıllardır hiç bu kadar eğlenmemiştim. Yeni boyanmış, süslü püslü bir gecekondu gördüm. Arabayla bi daldım içeri duvarları, çatısı bacası hepsi birbirine girdi. Evett Ana oğul ikiside çılgına döndüler. Perişan oldular. Nasıl ağlaştıkları görülecek şeydi.Ölümden kaçışırken, Ürkütülmüş tavuklara benziyorlardı. Diyerek kahkahalara boğulup mutluluktan çılgına döner. Necdet Çelikel : Yahu derdin ne senin be oğlum. Cengiz Çelikel : Çocukluğumdan beri çevremde hep neşeli güler yüzlü insanlar görmekten bıktım. Canım bide acı çeken, ağlayan yüzler görmek istedi. Gördüm de deyip varlık, bolluk ve insanların tepesine basıp hakimiyet kuran kesimlerin sadistliği göze çarpar. Rızayı satın almak için gelen, o sadist insanların savunuculuğunu yapan mesleğinin kutsallığını paraya satan insanlara karşı, Rıza : Avukat bey ben o parayı alırsam, evimi yıkanlara benzememmi? Oğlum bana ne der biliyormusunuz. Yüzüne nasıl bakarım. Mahkemeye çıkmaktan başka çarem yok. Derken adaletin tecelli edeceğine canı gönülden inanmış birisidir. Peki ya Adaleti tecelli edecek insanları satın alan paraya karşı nasıl bir savaş açacaktır Rıza? Vatandaş. ben Rıza Aksoy sizin gibi alelade bir vatandaşım ben. Ünlü iş adamı Necdet Çelikel’in oğlu Cengiz Çelikel Özel otosuyla sırf keyfi için, zevki için el emeği göz nuru ile yaptığım gece kondumu yıktı. Mahkemeye verdim. Olayı görmüş olan şahitlerimde onlardan yana konuştu. Mahkemeyi kaybettim ama davayı kaybetmicem. Suçlu olan suçlu olduğunu söyleyecek. Haklı olduğum bu davayı sonuna kadar sürdürücem. Bunu bütük kamu oyunun bilmesini istiyorum. Bugün bana Vatandaş Rıza’ya yapılan yarın sizinde başınıza gelebilir. Bize yada çevremize işlenen suça beraberce karşı koymalıyız . Evet Suçlu olan suçlu olduğunu söyleyecek. Vatandaş Rıza’nın tek umudu kalmıştı oda halkın desteğini almak ve Suçlu olanı adaletin önüne çıkarmak. Toplumda derin bir infial yaratan Vatandaş Rıza’nın Olayı Kamuoyunu sarsacaktır. Kimdir bu Yiğit Adam. Tek göz bir gece kondu için değeri’nin yüz mislini alacakken neden hala direniyordur. İşte Filmin Mesajı burda. Cüneyt Arkın’ eşi ve Oğluyla oynamış olduğu bu filmdeki anlatılmak istenlerı bu derece şahane bir oyunculukla ve görsellikle süslemektedir. Cengiz Çelikel yıkmış olduğu bir yuvanın zevkini sürüp pişmanlıktan uzak yaşar, At arabasına çarpıp Atını Öldürdüğü Arabacı’Rıfkının yüzüne tomar tomar paraları vururken, Ehhhh alt tarafı bir hayvan yenisini alırsın derken , O İnsanın yüzündeki muhtaçlık ve çaresizlikten ve yaşamış olduğu acıyı görüp zevkine zevk katar. Afedersin beyim kusura bakma boş bulundum. Diyen Arabacı Rıfkı. Rıza’nın Galibiyetinde almış olduğu bu rüşvetin vermiş olduğu vicdan azabıyla kıvranacak, pişmanlık girdabında gözyaşlarını kalbine akıtacaktır. Kim yaşamicaktır ki bu vicdan azabını - El oğlu gökdelen dikiyor sen kıçı kırık gecekondun için nerdeyse açılış merasimi yapacaksın deyip, bir minübüse şerefini satan Muhsin mi -Üç tekerlekli arabasıyla kuş kuşmaz kervan geçmez bir yere belediye tarafından sürgün edilmiş bi kaç ekmek köfte satabilmek için sabahtan akşama kadar didinen ve ve bi kaç kuruş para için çocuklarının kursağına haram lokma koyan Köfteci İsmail mi. Hepsi ve bütün halk Medya, basın kamuoyu herkes Rıza’nın Adalet Galibiyetinde arkasında dimdik duracak ve beraber yarınlar için gerçek bir adalet için başı dik yürüyeceklerdir. Necdet Çelikel’in İplerini elinde tutan perde arkasındaki halkın katilleri, Necdet Çelikel’in o çok güvendiği mevki makam sahibi kişiler ‘’ Yalnız ben değil bizleriz. Bizim düzenimizin çıkarı Vatandaş Rıza yaratmamaktır. Sen Yanlışlıklarınla bir Vatandaş Rıza yarattın. Rıza tek değil artık. 11 oldu yarın 100, 1000, 10 binler olabilir. O zaman mahfoluruz. Kafanı kullan bu hepimizin sonu olur. Seni ancak Vatandaş Rıza kurtarabilir. Ne yapıcağını sen bilirsin’’ deyip kurulu kara düzenleri’nin yıkılmaması için,Necdet Çelikel ve Oğlu’nun imparatorluklarını yok etmekten de kaçınmayacaklardır. Rıza, Yılan’ın başını tam ezmese bile doğacak olan yarınlarla ve halkın desteğiyle birlikte , o kara düzeni kuranların tahtını yıkacak ve bataklığı tamamen kurutmak için savaşacaktır. Necdet Çelikel için yolu son görünmüştür kan ter içinde feryat eder şekilde, Oğlunu tatlı uykusundan bir hışımla uyandırıp, Ayaklarıyla o çok sevdiği oğlu’nun suratına tekmelerini indirirken -Namussuz tembel. Baba parası’nın şımarık köpeği, beni ancak o kurtarabilir. Sen hüküm giyince kurtulucam. Söylee söylee Mahkemeyi…Mahkemeyi Aldattıııım. Şahitleri satın aldımmm Suçluyuuumm Suçluuuyuum. Diyerek Rıza’nın savaşında mağlubiletini kabul edecektir. Bu Müthiş senaryo ve filmdeki oyunculuk ile birlikte anlatılanlar. Gerçek yaşanmış ve yaşanıyor olan olaylardır.Vatandaş Rızalar hep olacaktır. Olmalıdır. Osman Fahri Seden’in ve Sümer Tilmaç’ın Müthiş oyun gücüyle birlikte bu filmi mutlaka izlemeniz gerekir.

Cevap Yaz

Yuxel1907

19 Mayıs 2014 13:36

Sağ tandanslı Cüneyt Arkın'ın sol tandanslı bir film.. Bu filmi bugün seyrettiğimizde çok da ideolojik görülmeyip sosyal bir film olarak görülse de o dönemlerdeki söylemler, kıyfetler, bıyıkların şekiller göze alındığında sizin kimliğinizi öne çıkarırdı. Yine sol tandasnlı Tarik Akan da, o dönemler Memleketim filmiyle sağ tandanslı birCüneyt Arkın, sağ tandanslı filmlere de imza atmıştır.

Cevap Yaz

kral_affetmez

8 Kasım 2013 11:29

en iyi sosyal içerikli filmlerden birisi.

Cevap Yaz

jeremiekhan

4 Ağustos 2013 01:31

daha iyi bir film bekliyordum açıkçası ama sosyal içerikli mesajı olan bir yapım en azından saçma sapan aksiyonlardan iyi ama betül arkın çok vasat

Cevap Yaz

liondaddy

10 Mayıs 2013 19:33

Cüneyt Arkının politik olarak çektiği güzel bir film. Kendi eşi ve çocuğu kendisine bu filmde eşlik etmiş, Zengin ve Fakir kavramı her zaman olduğu gibi bu filmde de geçiyor. Tabiri caizse Ezilenin, ezenden hakkını almasını konu alıyor bu film.

Cevap Yaz

t_rex

16 Mayıs 2012 15:52

müthiş bir proje. böyle hassas bir konuyu sinemalaştırmak  olağanüstü bir olay. insanımızın ,toplumumuzun çarpıklıklar içinde acı çeken bireylerine geçmişten günümüze haksızlıklara maruz kalmış; acılar çekmiş; sesini duyuramamış; orhan gencebayın"batsın bu dünya"sını iliklerinden geçirmiş olan herkese bir ayna ve armağandır bu film...  t_rex

Cevap Yaz

FOSTERKANE

7 Ekim 2011 16:56

cüneyt arkinin yönetmen olarak en basarli filmi

o yillarda arkin filmlerinde düsmanlarini döverek yok ederken burda caresiz bir insan olarak cözümü aclik grevinde arayan birini canlandiriyor.filmin yönetmenligini ve yapimciligini üstlenen arkin her ne kadar baska yapimcilar tarafindan kendisine bu film yapmamasini nashiat etselerde o tüm cesaretini ordaya koyup bu filmi yapmis.cüneyt arkini böyle bir film yaptigi icin kutlamak gerekir.

vatandas riza kendi halinde ailesiyle mutlu olan sade bir vatandastir, komsulari kendi hallerinden mutlu olmasada o kendi haline sükür eder. arkadaslarinin (yada kendisine yakin his ettigi kisiler) kendisini bir gün sirtindan vuracagi daha bastan bellidir. binbir ümitle yaptigi gecekondusunu bir gün simarik zengin bir adam arbasiyla yerle bir eder.bu rizanin (yavas yavas) psikolijik olarak yikilmasina neden olur ama riza yinede ümitini tamamen kaybetmez, önce gider iylikle hesap sormayi dener ama o zengin kisiler kendisini adama yerine bile koymas.mahkemeye bas vurur hakliyken haksiz durumuna düser (mahkeme sahnesini rizanin gözüyle görürüz, kabus gibi).medyada suclunun arkasindaki güclerden korkar ve rizanin olayila ilgilenmez. riza artik hizla cökmeye baslar, bir cözüm care bulamaz, karsisindakiler cok güclüdür, rizayi isininden ve arkadaslarindan bile ederler.elinde hic bir gücü kalmayan riza tek careyi aclik grevine girmekte bulur, önce kimsenin inanmadigi bu bas kaldiris zaman icinde bir güc olmaya baslar ve medyanin ilgisinide cekmeye baslayinca karsisindaki güc gidikce zayiflar.evini yikan kisinin babasi agayina kadar gelir ama riza kendisine sunulan tüm vaadleri geri cevirir onun istedigi sadece suclunun mahkemde sucunu kabul etmesi olur.karsisindaki güc zamanla herseyini kaybeder (güclü politikacilar bile yardimini keser) ve sonunda vatandas riza kazanir.insan onurunun ve serefinin gücü ne kadar önemli oldugunu ve insanlarin el ele omuz omuza beraber olunca karsilarindaki güc yikilmayan bir duvar gibi görünsede bu güc bir anda yerle bir oldugunu anlatir bu film.insanin kendi hakkina sahip cikmasini,yenilmenin teslimyetin ve carezligin kader olmadigini, bir insan ne kadar ümitsiz birakilsada insan iradesinin bitmedigini anlatan bu film o yillar icin cok önemli ve güzel bir film.

filmin bir iki ufak hatasida yok degil : ilk 10 dakika kurgu pek iyi degil bu da arkinin sucu degil hata daha cok filminin kurgusunu yapan nurettin irisen de dir, nedense arkin bu iste daha uzman olan necdet tok veya ismail kalkan la calismamis. diger hatada cengiz in ilk sahnesi (arbada bir genc kizla) birden bire karsimiza cikamasi, belkide bunun nedeni sansürdür ve bir baska hatada rizanin aclik grevinin üc farkli yerde yapmasi ama bu da arkinin degilde o zamanki belediylerin sucu olamali, herhalde arkin ve ekibini ilk iki  yerden kovmuslardir ve bu da filme cok zarar vermis belkide bu filmin ödül almasina en büyük engelde bu hatalar olmustur.ama her ne kadar kurguda hata olsada bir baska yerde kurgu muhtesemdir,rizanin evini yikan cengiz babasina bu olaydan duydugu sevinci anlatirken,riza evini ilk o yikik halde gördügü sahne seyirciye cok buruk bir aci yasatiyor, rizanin yikildigini his ettiriyor insana.yönetmen olarak arkin sonraki filmlerindeki cokca kullandigi karikatür tiplerden bir tanenesi bu filmdede var, riza aclik grevindeyken onu görmeye gelen bir kisinin abartili sekilde ekmek yiyen adam. arkin bu filmdede genelde rahatca calistigi oyuncularli oynatmis, hüseyin peyda, nejat özbek, renan fosforoglu, kadir savun gibi arkin filmlerinde cokca yer alan oyuncular bu filmdede yerinlerini bulmuslar. esi ve oglunun bu filmde oynama sini arkin bir keresinde anlatmisti, aslinda niyeti yesilcamdan bir kadin oyuncu bulmakmis,ve bir oyuncuda bulunmus ama arkin filmde anne ile ogul arasinda sevginin gercekci olmasini istemis o yüzden esi ile oglunu oynatmis, burda önemli olan eger arkin bu rol icin bir bayan sanatci arasaydi kolaylikla bulur ve oynatirdi cünkü böyle bir rolü ve böyle bir filmde oynamayi cabucak kabul edecek cok bayan oyuncu olacagi kesin cünkü böyle senaryolar yesilcamda her zaman cekilmezdi, belki bir meral orhansoy veya bir meral zeren sevinerek bu filmde oynardi (bence).bu filmde osman fahir seden in oynamasi da önemli cünkü bu konuda daha önceden iki film cekmisti, meryem ve ogullari (1977) ve 100 numarali adam (1978), bu filmlerdeki kahramanlar kanunlar kendisine sahip cikmayinca careyi medyaya bas vurmakta arar, bu da daha önceden türk sinemasinda görülmemis bir olay,alisilmadik bir baskaldiridir. iki filmde osman fahir seden tarafindan yazilip cekilmisti, belki arkini bunu düsünerek sedene teklifte bulunmus ve seden de arkin a güvenmis olacak ki bu filmde oynamis.filmin jeneriginde sefa önal ismi senaryo yazari olarak geciyor ama sonradan baska kaynaklarda iki isim daha eklenir, tarik dursun ve atila dorsay. dorsay anlatigina göre senaryoda sadece bir iki düzeltme yapmis ama tarik dursunun senaryoya katkisi ne onu bilmiyorum. senaryoda jönün aclik grevi ve medyadan yardim isteme disindan baska iki ustaligi daha var, 1. riza mahkemeyi kayb edince mahkeme masraflarini rizadan istemeleri (riza bu sebebden is yerini kaybeder), bu mahkeme masraflar konusu sinemada genelde kullanilmayan bir konudur, 2. riza aclik grevine baslamdan önce esinin kendisiyle gelmesini istemesi, - gelirsen merhamet dilenmis olurum - der bu da türk sinemasinda pek alismadik bir olay dir, arkin filminde duygu sömürsüne yer vermez bu da büyük bir basaridir.

filmde yilmaz güneye etkiside var, arabaci rifkinin hikayesi umut (yilmaz güney/1970) filmdeki cabbari hatirlatiyor, birde yalcin turan in bu film icin yaptigi müzigin yaninda zavallilar (yilmaz güney,atif yilmaz/1974) filmi icin yaptigi bestesinide bu filmde  kullanilmis.film 75 dakika bile sürmüyor ve bu da akla acaba bu filmden sahneler cikarildimi diye getiriyor. arkinin bir tv reportajinda anladigina göre bu filmi sansürden gecirmek icin cok  ugrasmis, günlerce aylarca kapilarda beklemis.bu da akla cok soru getiriyor mesala yukarda yazdigim ayrinti,  cengiz (sümer tilmac) filmde öyle birden cikiyor ve birden rizanin evini yikiyor ki acaba burda baska konusmalar vardi da sansür nedeniyle cikarildimi diye düsünüyor insan ve belkide baska cikarilmis sahneler vardir.filmde birde bugün unutulan pek bilimeyen bir olay da gazetecilerin kagit bulamama korkusu, bu 50 li lerde hükümet tarafindan medyayi korkutma amaciyla cikmisti, islerine gelmeyen gazete sahiplerine kagit vermeyen ama kendilerini destekliyen gazete sahiplerini nerdeyse bedava kagit dagitan bir düsünce, bugün tabik ki bu olaylar maziye karismistir, bugün öyle kagit bulmama korkusu yoktur.film

vatandas riza filmi 1979 senesinde yapilmis, arkasindan gelen 80 darbesiyle ve özal hükümetiyle gelen kapitalizim dönemi bu filmdeki anlatilan degerleri bugün yikmis ve sonunda (benim memurum isini bilir mantigi) her yolu dene kazan ve güclü ol devri baslamis ve o eski degerler kaybolmustur. cüneyt arkinin kariyerinde önemli bir film olan vatandas riza izlenmesi gereken bir filmdir.

Cevap Yaz

kariz_ma_35

6 Mart 2011 15:19

Onurlu direnişin, haksızlığın egemen olduğu toplumda. Bir vatandaşın mücadelesini analatan anlamlı bir yapım. Gecekonduda yaşayan "Rıza" Cüneyt Arkın ve ailesi. Sorumsuz kendine eğlence arayan zengin bir işadamının oğlu. "Cengiz" Sümer Tilmaç'ın gecekonduyu zevk için yıkmasıyla başlayan olaylar. Bütün yasal haklarını kullanan sonuç alamayan rıza. Hatta parayla susturulan mahalleli. En son çare rızanın açlık grevi yapması meydanda. Bu yolla kamuoyu oluşumu ve yolsuzluklarla zengin olan. "Necdet" Osman Seden'in gerçek yüzünün ortaya çıkması. Bu olaydan destek alan halkın rıza aleyhine pankart ve yürüyüş yapmaları. Filmin görüntü kalitesi biraz düşük ve karanlıktı. Buna rağmen mükemmel bir film yinede.

Cevap Yaz

MGUNAY

6 Nisan 2010 14:57

Cüneyt Abini mükelmel filmi ne yazikki paranın egemen olduğu toplumda bu olarlar yaşanıyor Cüneyt abi bunu sinema diliyle çok güzel ifade etmiş saygı duyuyorum.

Cevap Yaz
Yandex.Metrica