banner
Vesikalı Yarim

9,21

( 46 kişi yorum yaptı )

Vesikalı Yarim

Sinema Filmi

1968

Beyoğlu, [‘Büyük Acı’ (1971) filminde tekrar göreceğimiz] ‘Şen Saz’..
Sahnede ‘Şükran Ay’, Kahverengi Gözlerin’i (1967) söylüyor. Birazdan ‘Sokağın Ardındayım’ var. Yüreğinden bir çığlık gibi kopan ‘Kalbimi Kıra Kıra’ için daha bekleyeceğiz.
Fethi; "Gariban kızlar işte, ne olacak. Bunların baktıkları aynalar bile küflenmiştir."
Cemil; "Bunlar var ya, muhabbetin her türlüsünü bilirler. Erkeklerine kul köle olurlar. Dayaktan, küfürden, jiletten, bıçaktan geçtim, üste para yedirir de gene yaranamazlar… Bunlar bir erkeğe tutuldular mı, hele bir de içip sarhoşladılar mı dağları düz ederler be."

Siyah beyaz İstanbul ve sakin, huzurlu Kocamustafapaşa. Bir manastırdan döndürülen Sünbülefendi Camisi.
Dört manav arkadaş. Halil, Cemil, Fethi ve (filmdeki adını öğrenemediğimiz) Hakkı Kıvanç. Sebze v e meyveyi dükkânlarına Halillerin bostanından ve onların at arabası ile getiriyorlar. Halil, babasıyla beraber çalışıyor.
Filmin ortalarına doğru Toptancı Hali'ne de mal verdiklerini anlıyoruz. Belki bu nedenle, belki de abartısız ve güçlü kişiliğinden dolayı sözü daha fazla dinleniyor gibi. Biraz sıkça olan rakı gecelerinde "Ona verdiğimiz para ile bir meyhane de biz açardık" dedikleri Ayı Rıfat'ın yerine giderler.
Bir gün Fethi (çok kişinin yaşantısını etkileyecek) bir değişiklik yapar; "Akşama bendensiniz. Bir büyük şişe ve nevalesi benden. Fazlasına aklım ermez. Size bu ikramı Beyoğlu'nda yapacağım. Bıktım Ayı Rıfat'ın meyhanesinden. Daha masraflı olur ama gözümüz gönlümüz açılır birazcık… Delikanlılıkta, insan her bir yolu görmeli her bir dereyi geçmeli."
O akşam, Beyoğlu'nda bir iki yere baktıktan sonra Taksim tarafındaki Şen Saz'ı seçerler. Onlar 'sohbet içre' iken ve biz onlardan fazla mest olmuşken, arkadaşları "Halil yabancımız değil. Başımız da bağlı değil" diyerek başka bir yere, birbirlerinin kulaklarına fısıldadıkları yere gitmek üzere kalkarlar.
"Ben 1–2 kadeh daha çekip eve gideceğim" diyen Halil, bir ara garsonu çağırmak için arkasına bakıyor. Masaya döndüğünde öyle bir şey görür ki 'eve gitmesi' 1–2 yıl sonra olacaktır.
Sabiha.. Sabiha'yı görür. Güzelliği ile çevrenin sesi ve görüntüsü uzakta kalmış gibidir. "Bir sigara içebilir miyim? Yakar mısın?" O gece beraber çıkarlar. Gittikleri Tabarin Bar'da, herkes [‘Son Hatıra’da (1968) Nuray olarak gördüğümüz] dansözü seyrederken Halil (bizim gibi) gözlerini Sabiha'dan ayıramıyor. "Beni değil onu seyret.”
Sabaha karşı genç kızın Hamalbaşı'ndaki evine giderler. Akşamleyin Şen Saz'da..
Sabiha ; "Bizde yatıp uyudu.. Salonda.”
Müjgan (Alev Koral’ın sesi ile); “Yaa! Ayrı ayrı demek. Başka erkek olsa o kadar masraftan sonra.."
Bir gece önce "Süslü, esanslı kadın tanımadım. Bu saate kadar da içmedim, arkadaş düğünleri haricinde" diyen Halil'e Sabiha "Bizim Saz'a ilk gelişin mi? Gelme bir daha. İçkiye, saza, eğlenceye bir alışırsın, bir daha da.." demişti. Ama hem de büyük bir sepet dolusu meyve ile tekrar gelir.
"Şaşkınım dün geceden beri… Aşikâre hoşlandım. Hoşlanmaktan da beter mi ne." Sabiha'nın üç odalı evine yerleşir.
"Halil.. Bu evi şimdi seviyorum. Ondan evvel, ne bileyim ben, bir barınaktı sadece. Şimdi ev oldu." Saz'da çalışmayı bırakır. Halil, Beyoğlu'nda sokakta sandıkla limon portakal satmaya başlar. "Babandan ayrılmışsın diye duyduk" diyenlere "Bir dükkân da Beyoğlu'nda açacağız. Tecrübedeyiz şimdi" demektedir.
Beraberliklerinin verdiği mutluluk o kadar belli ki. Ama nereye kadar. Zamanla ortaya çıkan sorunlar sevgilerini zorlamaya başlar. Sabiha'da gözü olan Necmi ile kavga.. Fakat asıl sıkıntı bizi de şaşırtan o konuşmadan sonra başlar.
Cemil; "Karısını, çocuklarını da mı düşünmez bu adam?"
Müjgan; "Evli mi? Üstelik evli öyle mi?"
Sabiha, uzun bir süre dirense de sonunda o manav dükkânına gider. Halil'in babasına ürkek sesle "Şey.. Bir kilo elma" dediğinde, gün görmüş yaşlı adam, onu da yıpratmadan "Halil nasıl?" diyecektir.
İkisini de çok sevmemize karşın ‘ilişkilerinin imkânsızlığını’ (Kazablanka’nın oradaki o aşılmaz duvar gibi) hissetmeye başlarız. Sabiha, delikanlı ondan uzaklaşsın diye tekrar Saz'da çalışmayı bile dener. Ama bir gün istenmeyen bir şey olur. Halil, Despina'nın (duvarında Fikret Hakan'ın resmi olan) meyhanesinde Necmi'yi bıçaklar.
Sabiha'yı ziyarete gelen Gazino Patronu; "Herif çok kan kaybetmiş. Zor kurtarmışlar. Seninki en az bir sene yatar."
Sabırla bekleyen genç kadın, tam da onun hapisten çıkacağı gün Saz'a gider. Halil, nasıl olup da yapabildi bilinmez, ama bu kez sevdiği kadını bıçaklar.
Sabiha; "Ben vurdum kendimi. Elim kaydı. Kaza."
Sonraki birkaç gün boyunca, Halil, kendisiyle sessiz bir hesaplaşma içindedir. Verdiği kararla, Kocamustafapaşa'nın dar sokaklarından birindeki evin kapısı vurulur. Kapıyı açan cin gibi bir çocuk kısa süren şaşkınlıktan sonra içeri doğru bağırır "Anne.. Babam geldi."

Filmin sonunda, içimizin titrediği manav dükkânına doğru bir adım atan Sabiha.. O sırada meşgul olan Halil'in değil ama torununu kucaklamış dedenin bakışları ile karşılaşınca adımını geri çeker ve gözyaşlarını içine akıtarak şehrin kalabalığı arasında kaybolur.
"Gözyaşların boşuna//Düşmem artık peşine//Yansın yüreğin yansın//Şimdi de bende sıra//**//Kalbimi kıra kıra//Bıraktın bir hatıra//Günahını yalancı//Dudaklarında ara." (H. M. Ebcioğlu / T. Alpay)
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Lütfi Ö. Akad
Senaryo
Yapımcı Şeref Gür
Müzik Metin Bükey
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur
Eser
Vizyona Giriş Tarihi 17 Mart 1978
Süre 88 dk
Tür Dram, Duygusal, Müzikal, Psikolojik
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler At Arabası, Beyoğlu, Bir Yanı Yaralı, Cezaevi, Hastane, Daha Fazlası

Ödüller

En İyi 2. Film (5. Antalya Film Şenliği-1968)

Oynayanlar

Türkan Şoray Türkan Şoray Sabiha
İzzet Günay İzzet Günay Halil
Ayfer Feray Ayfer Feray Müjgan
Selahattin İçsel Selahattin İçsel Halil'in Babası
Behçet Nacar Behçet Nacar Necmi
Semih Sezerli Semih Sezerli Fethi
Aydemir Akbaş Aydemir Akbaş Cemil
Hakkı Kıvanç Hakkı Kıvanç Halil`in Arkadaşı
Turgut Baydar Turgut Baydar Halil`in Oğlu
Orhan Çoban Orhan Çoban Garson
Necip Tekçe Necip Tekçe Necmi'nin Arkadaşı
Ahmet Şenses Ahmet Şenses Müşteri
Yaşar Şener Yaşar Şener Çiçekçi
İlhan Hemşeri İlhan Hemşeri Müşteri
Osman Han Osman Han Garson
Doğan Tamer Doğan Tamer Müşteri
Ali Demir Ali Demir Garson
Aynur Akarsu Aynur Akarsu
Hayri Esen Hayri Esen İzzet Günay Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Türkan Şoray Seslendirmesi
Alev Koral Alev Koral Ayfer Feray Seslendirmesi
Osman Alyanak Osman Alyanak Selahattin İçsel Seslendirmesi
Timuçin Caymaz Timuçin Caymaz Behçet Nacar Seslendirmesi
Zafer Önen Zafer Önen Semih Sezerli Seslendirmesi
Esen Günay Esen Günay Zeki Sezer Seslendirmesi
Erdoğan Esenboğa Erdoğan Esenboğa Hakkı Haktan Seslendirmesi
Lale Belkıs Lale Belkıs Halilin annesi seslendirmesi
Ayşegül Devrim Ayşegül Devrim Seslendirme
Orhan Alkan Orhan Alkan Yaşar Şener Seslendirmesi
Bülent Koral Bülent Koral Aydemir Akbaş Seslendirmesi
Hakkı Haktan Hakkı Haktan Garson Tahsin

Ekip

Kurgu Diamandi Filmeridis (Kurgu)
Sanat Yönetmeni Fethi Oğuz (Sanat Yönetmeni)
Yapım Ekibi Semih Sezerli (Yapım Amiri)
Yönetmen Ekibi Erdoğan Avcı (Yönetmen Yardımcısı)
Çetin İnanç (Yönetmen Yardımcısı)
Kamera Ekibi İzzet Akay (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Sezai Elmaskaya (Negatif Kurgu)
Hilmi Başcan (Laboratuar Şefi)
Hayati Akbulut (Laboratuar)
Erdoğan Dolapçı (Laboratuar)
Okay Körmükçü (Laboratuar)
Işık Ekibi Halit Aysan (Işık Şefi)
Ses Ekibi Yorgo İlyadis (Ses Kayıt)
Müzik ekibi Şükran Ay (Şarkılar)

Firmalar

Şeref Film (Yapım)
Erman Film (Film Hazırlık)

Son Yorumlar (46)

vatansever10 avatar vatansever10 23 Nisan 2016 12:04:03

10

Yeşilçam adına başyapıt sayılabilecek filmlerden birtanesi bence.Türkan Şoray'ın kocaman gözleri ile hüzünlü bakışı,filmin can alıcı yerlerinde Şükran Ay'ın kalbimi kıra kıra şarkısının girmesi ve nerdeyse bütün oyuncuların üst düzey performansları.. Tek kelime ile muhteşem bir film.

performer avatar performer 15 Ocak 2016 22:42:08

10

çok güzel bir film. lütfi akad genelde kameraman gani turanlı ile çalışıyormuş ama bu filmde hemen hemen gani turanlı kadar iyi bir kameraman ali uğur ile çalışmış. metin bükey'in muhteşem ötesi müzikleri filmin diğer güzellikleri...safa önal'ın sena ryosu zaten her zaman olduğu gibi fevkalade... ayrıca yönetmenimiz başroldeki karakterleri ön plana daha çok çıkarmak için sanki yan rollerdeki isimlere fazla sahne vermemiş.

mncelik 15 Ocak 2016 22:08:31

‪‎Lütfi Akad‬’ın 1968 tarihinde yönettiği ‪‬ filminin senaryosunda geçen en kritik diyalogları Safa Önal yemek aralarında, peçetelerin ve sigara kartonetlerinin üzerine yazar.

akn0603 avatar akn0603 13 Ocak 2016 21:12:36

Mükemmel bir yapıt ötesi olamaz emeği geçenlere sonsuz teşekkürler...

mncelik 05 Eylül 2015 17:56:19

Lütfi Akad'la Bir Konuşma

Söyleşi: Atilla Dorsay, Nezih Coş, Engin Ayça
Yedinci Sanat, Sayı 1, Mart 1973


– Orta halli bir film. Bir atmosfer filmiydi bu. Film bittikten sonra farkına vardım ki Türk erkeğinin büyük çoğunluğunun böyle bir ilişkisi v ardır, olmuştur.

Türkân Şoray’ın da en iyi oyunuydu belki de…

– Bence “Ana”daki oyunu daha iyidir. “Ana” çok sevdiğim bir konuydu benim. Yazık ki kötü bir prodüksiyona düştük, film tam istediğim gibi olmadı. Tekrar olmaz tabii ama benzer bir konuyu daha iyi şartlarla çekmek isterim birgün, fırsat olursa…

benimsinema avatar benimsinema 06 Aralık 2014 16:57:55

10

Bende film hakkinda kelimlerin yetersiz kaldigini düsünüyorum.. hem sarkisi hemde oyuncularin büyüklügü üzerinizde etki birakiyor.. aglamamak elde degil. Hic bikmayacagim izlemekten.. bu yüzden herkese ama herkese tesekkür ederim.. iyiki yesilcam var iyi ki türküz.. resmen agzima si.... film.

Yandex.Metrica