Talihli Amele

8,32

( 15 kişi yorum yaptı )

Talihli Amele

Sinema Filmi

1980

Karısı ve iki çocuğuyla köyünden kalkıp büyük kente gelen Mehmet Ali, bir inşaatta iş bulur. Duvara ustası olmayı düşlerken tüketim toplumunun talih oyunlarına kendini kaptırıp, bir şirketin reklam kampanyasında daire kazanır. Basının pompalamasıyla ün yapıp bu kez de çarpık medya rajonlarının tezgahında hiçbir şeyin sahibi olmadığını anlar. Ve bir türlü ayak uyduramadığı düzenin kurbanı olup aklını yitirir. (Agah Özgüç'ün 100 Filmde Türk Sineması kitabından)

Ekip

Yapım Ekibi Sami Meriç (Set Ekibi)

Firmalar

Alfa Film (Yapım)

Son Yorumlar (15)

delikadir39 avatar delikadir39 25 Mayıs 2014 18:04:11

10

Çıplak Vatandaş filminin neredeyse aynısı.Bazı farklılıklar var.

bysiirtli56 avatar bysiirtli56 13 Mart 2014 09:37:24

10

filmin yapıldığı döneme çok güzel eleştiriler yapmış.kanımca filmde tek eksik olan müzikti.duygusal veya acıklı bir müzik.filmdeki duyguyu daha yoğun yaşatabilirdi izleyiciye böyle sağlam bir konuyla

jeremiekhan 18 Ağustos 2013 21:21:59

6

farklı bir film izlemeye değer

Revorse avatar Revorse 27 Nisan 2013 18:34:16

Politik bir film.Konu olarak bir işçinin ailesel hikayesinden kitlesel hikayaye doğru yönelen bir tema izlenmiş.Ama senaryo daha renkli ve sürükleyici olabilirdi.Öte yandan ufak çocuk rolünde gözüken Yalçın Avşar kısa sürede büyük işler çıkarmış,dikk at çekici bir performansı var...

Ciggarette44 avatar Ciggarette44 04 Mart 2012 16:56:03

1

güzel bir filme benziyor fakat filmin senaryosunu başar sabuncunun yazmasına rağmen bu film neden sansüre uğramıştır. çıplak vatandaş hanzo köşeyi dönen adam vb filmler neden sansüre uğramıştır...çıplak vatandaşta başar sabuncu bu filmde olduğu gibi reklamı defalarca ön plana getirmiştir...

eylül fırtınası avatar eylül fırtınası 22 Şubat 2011 21:28:02

10

Atıf Yılmaz'ın yönettiği,yönetmenin Kibar Feyzo,Köşeyi Dönen Adam,Dolap Beygiri filmleri ayarında sosyal ve siyasi hiciv içeren,kara mizah türünün ülkemizdeki en düzeyli örneklerinden birisidir.Talihli Amele,saf ve sınıf bilincine sahip olmayan inşaa t işçisi Mehmet Ali'nin birtakım vaatlerle kandırılıp kapitalist düzenin isterlerine uygun olarak canlı bir ''meta'' olarak kullanılmasını ve kişiliğinin yokedilmesini son derece başarılı ve nitelikli bir anlatımla eleştirmektedir.Filmde,ekonomik ve siyasi nüfuza sahip egemen güçlerin kitleleri yönetme,etkileme ve yönlendirme amaçlarına uygun olarak görsel ve yazılı ve medyayı nasıl bir sömürü aracı olarak kullandığına dair çarpıcı tespitlerde bulunulmaktadır.Dikkatli sinemaseverler hatırlayacaktır,benzeri tespitler Osman F.Seden'in 1978 tarihli Yüz Numaralı Adam adlı yapıtında da fimin direkt bildirisini oluşturmaktadır.Seden,1976 tarihli Nereye Bakıyor Bu Adamlar ve 1981 tarihli Şaka Yapma filmlerinde de ayni konuyu bu defa fazla irdeleyici olmadan,mizah sosuna bulayıp hafifleterek işlemeyi tercih etmiştir.Bahsi geçen tüm filmlerde sömürü aracı seçilen kişi aslında hiçbir özelliği ve becerisi olmayan,sokaktaki sıradan adamlardan biriyken kendisini birdenbire anlayamadığı ve kontrol edemediği renkli bir dünyanın,kampanyaların vb.ortasında buluverir.Birtakım kişilerce allanır,pullanır,cilalanır,yapay bir halk kahramanı haline dönüştürülerek tüketime sunulur.Yıllarca ezilmekten ve palavra dinlemekten bitap düşmüş halkta bu sevimli ve temiz yürekli delikanlıyla kendini özdeşleştirir,onda kendisinden birşeyler bulur,bağrına basar.Herşey bir noktaya kadar egemenlerin istediği gibi giderken kahramanımız kendisi üzerinden tezgahlanan oyunların farkına varır ve bilinçlenir.Bu bilinçlenme bir anlamda halkın da bilinçlenmesi ve uyanışı anlamına gelmektedir.Talihli Amele'nin senaryosunu yazan Başar Sabuncu 1985 tarihinde yine senaryosunu yazdığı ve bu kez kendisinin çektiği Çıplak Vatandaş adlı filmde de bir kez daha  tüketim toplumu idealine alet edilerek ruhu sömürülen  zavallı kaybeden adamın dramını beyazperdeye taşımıştır.Hatta bu filmde ''Bu iş Talihli Amele olayına dönecek''diye ilk filme hoş bir gönderme de mevcuttur.Zamanında sansürün hışmına uğrayan film, 1980 yılının siyasi ve toplumsal çalkantılarla dolu atmosferi düşünülecek olursa oldukça cesur ve radikal bir yapım olarak ayrıca takdire değerdir.Şimdilerde ismi bile anılmayan bir zamanların starı İlyas Salman'ın da geriye dönüp baktığında hiç şüphesiz  gurur duyacağı bir avuç filminden birisidir. 

Yandex.Metrica