Fahriye Abla

8,78

( 13 kişi yorum yaptı )

Fahriye Abla

Sinema Filmi

1984

Fahriye, bir delikanlıya âşıktır, ama ailesi onu istemediği bir evliliğe zorlar. Aradan bir hafta geçmeden eşi, onu baba evine geri getirir, "Beni aldattınız, bu bakire değilmiş" deyip bırakır gider. Fahriye’yi evde artık zor günler beklemektedir; ama olsun, sevdiği genç de o mahallededir ve Fahriye en azından onu görebilecektir.

Künye

Yönetmen Yavuz Turgul
Senaryo
Yapımcı Engin Karabağ
Müzik Attila Özdemiroğlu
Görüntü Yönetmeni Çetin Tunca
Eser
Tür Dram, Duygusal
Özellikler 35 mm, Renkli
Ülke Türkiye
Etiketler Bakirelik, Cezaevi, Çapkın, Erzincan, Fabrika, Daha Fazlası

Ekip

Işık Ekibi İlhan Aslım (Işık Şefi)
Ses Ekibi Mehmet Kılıçel (Ses Kayıt)

Firmalar

Kök Film (Yapım)

Son Yorumlar (13)

iş314 29 Ağustos 2012 07:06:27

Başlarda güzeldi ama yarısından sonra kötü bir film olduğunu anladım. Yarısından sonra İffet filmine benzemiş. Hatta baştan sona İffet gibi. En sonu Akad'ın Gelin'ini hatırlattı. Senaryo daha iyi olabilirdi. En sevmediğim şey bir filmde seyirciye vaa z verilmesidir. Bu filmin ikinci yarısı tamamen vaaz. Tek iyi tarafı ise çekimlerin yaşadığım Üsküdar Ayazma mahallesinde yapılmasıdır. Bunun haricinde seksenlerin klasik feminist propogandası filmlerinden.

FOSTERKANE avatar FOSTERKANE 04 Kasım 2011 05:02:11

yavuz turgul' un ilk yönetigi film. daha önceden yalnız basarılı bir senaryo yazarı olan turgul icin elbette bu acıdan cok önemli bir proje bundan evvel türk sinemasında ilhan engin ve sefa önal da önce senaryolar yazıp sonradan yönetmenligi denem islerdi ama turgul gibi türk sinemasinda önemli filmler yapamamıslardı, amerikan sinemasında da (hollywood) buna benzer örnekler vardır mesela en büyük senaryo yazarlarından biri olan nunnally johnson bile yönetmenligi denemis ama hic basarili olamamistir. tek bu örnekleri düsünürsek turgul icin bu filmin ne kadar önemli oldugunu göre biliriz. gerci gecen yillar icinde turgul un ne büyük bir yönetmen oldugunu gördük.ahmet muhip dranas' in fahriye abla siirinden esinlerek yazdıgı senaryonun sadece 1 bölümünde (ücde biri) bu siiri kullanılmıs oysa ben tüm filmin konusu tamamen bu siirden ibaret sanmıstım, siirte kücük bir oglan cocugu genc kız fahriye ablaya asıktır, bu ask fahriye nin erzincan a gelin gitmesiyle biter, oysa turgul' un senaryosunda fahriye istanbula geri döner basına bir takım olaylar gelir ve bu olaylar/dertler fahriye yi olgunlastırır, bir bakıma kücük oglan ın fahriye' ye askı ikinci plana attılır. turgul daha cok bir kadının baskaldırısını anlatir, ama bunu iffet filmi gibi yapmaz.erotik bir sahne yoktur ve müjde ar' ın vucutunuda sergilemez buna imkanı oldugu halde mesela sandal sahnesinde bir baska yönetmen bundan yararlanırdı burda bir erotik/sıcak sahne ceker ve filmin afisindede bu görüntü konulurdu ama turgul un böyle bir derdi yok, böyle bir sahne olmadigindan fahriye nin sonradan hamile oldugu ortaya cıkması bana bir süpriz oldu. karakterler : fahriye ve mustafa, fahriye mustafa ya göre daha cesaretli/yürekli bir karakterdir, mustafa (baskıcı) babasindan korkarken fahriye ailesine pekte aldırmaz güclüdür (zaten bu yüzden hapishanede yıkılmaz), mustafa hep ayni kalırken fahriye tek basına hayat kavgasına girer (hapishane,hapishaneden cıktıktan sonra kendi ayakları üzerinde durmak), mustafa bir bakıma fahriye yi takip eder babasina karsı gelmesi bile fahriye nin - ben artık ruhlardan cinlerden korkmuyorum - demesiyle baslar. sevgi belliki 80 darbesinde tuttuklanmıs biri, solcu ve düsünce sucundan hapiste yatmaktadır, fahriye bir yerde ona bagrınca - sen benim neler cektigimi biliyormusun - der, belliki iskenceden gecmis.oyuncular : kadir savun (göründügü bir kac sahnede bir aksi baba nasil canlandırılır adeta oyun ders veriyor), ihsan yüce ve tüm diger karakter oyuncular hepsi iyi oynamıs, turgul bu oyuncularla mahalle atmosferini (monoton hayat, gecim derdi, dedikodu) inandırıcı anlatmıs. fakat filmin bas oyuncuları ne yazik ki hic öyle degil, ar yine ar, bir sahnede bile fahriye karakteri inandırıcı degil ilk sahnesinden son sahnesine kadar hic bir gelisme bir ilerleme görmedim ben, ilk sahnesinde nasilsa son sahnesinde de öyle. fahriye' nin olgunlasması bu yüzden pek inandırıcı olmuyor birde bir türlü anlayamadıgım ar niye baska biri tarafından seslendirilmiyor (mesela aysin atav tarafindan) cünkü bazı sahnelerı bu yüzden daha da cok basarısız olmus mesela hapishanede kavga etmesi ve sancılarının baslama sahnesi veya mustafa karsı geldigi sahnesi. tarik tarcan iyi degil ama fazla yorulmadıgı taktirde idare ediyor ama sarhosluk sahnesı tam bir komedi, kadir savun gibi karizmatik bir oyuncunun yaninda sönük kaliyor (mustafa nin babasina isyan ettigi sahne). yavuz turgul bugün bu filminden memunmu bilmiyorum ama turgul un bu filmden sonra yaptigi filmlerle kiyaslarsak pek memun olmadıgını düsünüyorum. bu film bana bir deneme filmi gibi geldi, ilk yönetigi film zaten bu yüzden ar' in bu filmde oynamasıda önemli, 80 ler ar star dönemini yasiyordu, ask filmlerinin unutulmaz yönetmeni/1990 filminde yönetmen hasmet asilkan yapimci abdulkadir filmini finanze etsin diye ille müdje ar' i filminde oynatmak ister,belki turgul da aynısını yasamastır, birde  bu ayni filmde yönetmen sectigi erkek oyuncu tarcan dan hic memun degildir belkide bu tarık tarcan' a bir göndermedir, isim benzerligi bundan galiba.

t_rex avatar t_rex 28 Ekim 2011 20:30:10

10

muhteşem karakter fahriye...bende o küçük delikanlı gibi fahriye ye tutuldum. fahriye nin hapis süreci  çok içli. al yazmalım daki asyayı anımsattı. güzel son iç açıcıydı. final sahnesindeki  kapı çekimi zman ötesi ve harikaydı.

t_rex avatar t_rex 24 Temmuz 2011 11:36:07

10

keşke muhteşem senaryo  "iffet" filmide bu kalitede işlenseydi. umarım görüntü restorasyonu işlenir.

missy77y avatar missy77y 19 Temmuz 2011 00:07:07

10

tek kelimeyle mükemmel bir film. konu harika işlenmiş, oyuncuların hepsi yerinde seçilmiş. keşke farklı olsaydı denecek tek bir şey bulamıyor insan. insan ister istemez fahriye abla'nın yürekliliğine ve yaşadığı ortama rağmen açık sözlülüğüne film bo yunca hayran kalıyor. müjde ar'ın bu filmdeki performansına kelimeler kifayetsiz kalıyor. karakterle o kadar bütünleşmiş ki fahriye abla'yı film karakterliğinden çıkarmış, hayatın içinden gerçek bir kadın haline getirmiş. bu rolü hiçbir şekilde başkası canlandıramazdı. tarık tarcan da rolünün hakkını vererek oynamış, hem de ilk filmi olmasına rağmen. fahriye'ye gelince dediğim dedik, ama başkalarına sözünü geçirmeye cesareti olmayan genç rolünü gerek ezikliğiyle, gerek kafa karışıklığıyla mükemmel yansıtmış ekrana. ihsan yüce de bu filmde harika oynamış. kızını dövüp, sonra da eve gelip kızına saldıranlara "kızımla ilgili ne biçin konuşuyorsun" deyişiyle gerçek bir baba portresi çizmiş. sonuç olarak, sinemamızın en kaliteli filmlerinden biri. mutlaka izlenmeli.

comerollin avatar comerollin 31 Ağustos 2010 01:44:08

10

Bir Müjde Ar klasiği... 80'ler, kadın sorunları, cinsellik, evlilik, aşk... Ayrı ayrı o kadar güzel noktalara dokunulmuş, o kadar güzel mesajlar verilmiştir ki; Müjde Ar'dan başkası oynasa, mesaj bu denli NET verilemezdi. Harika bir film. Sonu Müjde Ar'a yakışır şekilde ve benim tam istediğim gibi bitiyor...

Yandex.Metrica