Acı Günler

9,00

( 8 kişi yorum yaptı )

Acı Günler

Sinema Filmi

1967

‘Kokkina Fanaria’ uzunçalarındaki (1963) ‘Orgh-Orxhstriko (Orgi)’ (00.36’dan itibaren) (Stavros Xarhakos).
Kahramanımızın adı Küçükpazarlı Turgut. “Ayıptır söylemesi, Gölgesine Bastırmaz Turgut.”
‘Anacığı’ ile çay içmeye gelmiş. Şaziye Moral, oğlu için endişeliydi. Geceleri gözüne uyku girmiyormuş.
Turgut; “Merak etme anacığım. Bir şey olmaz bana evvel Allah.”
Annesi; “Baban da öyle söylerdi, dayın da. Biri mahpusta öldü. Öbürünü de sokağa seriverdiler. Tam seni yaramın üstüne bastıracağımı sanırken...”
Turgut; “Müsaadenle...”
Annesi; “Daha yüzünü bile doğru dürüst göremedim.”
Turgut; “Başka zaman anacığım. İbrahim para bekliyor.”
Annesi; “Eskiden az kazanırdın, gözümün önünde elimin altındaydın. Senin zihnine o herif girdi zaten. Kahve’yi de O sattırdı sana. Bizlerden de kopardı s eni... Allahım, nasıl bilirsen öyle yap şu İbrahim kulunu.”


Jenerikte insanın içine ‘DAN DAN’ işleyen bir melodi; Ray Anthony Orkestrası’ndan ‘Dragnet’ (1951) (Walter Schumann / Miklós Rózsa).
Turgut’un annesinden başka kimsesi yok. ‘Mert, gözü kara bir delikanlı’. Eskiden Kahve işletirken arkadaşı İbrahim’in dolduruşuna gelip kumarhaneye ortak olmuş. ‘İşler aynalı’ ama her günü kavga dövüş içinde. Sadece sarışın bomba Nilhayat’ın kollarında sakinleşiyor. Arkadaşı “Senin de sinir ilacın O tabii” demişti. Genç kadın bir gazinoda şarkıcı. Patron kendisinden çok memnun; “Yengemizin de maşallahı var. Yıldız artist olarak bir tane O. Yevmiyesini 400 liraya çıkardım. Demek istediğim, müşteri çok tutuyor. Ahlaken de bir tanedir, neme lazım.”
‘Bağdat Yolu’; “Bir bakış baktın, kalbimi yaktın//Aşkın kemendin(i), boynuma taktın//Bahçende gülün, kapında kulun//Olmaya razıyım sevgilim senin.” Saksofon, bateri, elektrogitar, akordeon. Sahnede Cevat Ultanır’ın Rast şarkısını Sevim Tuna’nın sesi ile söylerken kahramanımız da keyifle içkisini yudumluyordu. Önünde meyve tabağı.
‘Moe Koffman Quartet’den “Swingin’ Shepherd Blues” (1958) (Moe Koffman). Striptiz bu melodi ile.
‘From Russia with Love’daki (1963) ‘James Bond With Bongos’ (1.10’dan itibaren) (John Barry). İlk sahnelerde İbrahim, yüzü görünmeyen biriyle konuşuyor; “Teklifin başım üstüne Abiciğim. ZiZi sayesinde az para kazanmadım. Kendisine hürmetim sonsuzdur. Velâkin içerden yeni çıktım. Hafif bir ürküntüm var. Bir de yeni iş kurdum. Ortağıma da danışmam gerekir.”
Turgut, arkadaşı aracılığı ile gelen ‘silah ve mermi kaçakçılığı’ teklifini duyunca köpürür. “Bir günlük iş. Ucunda 50 bin papel var” sözlerini dinlemiyor bile; “Kes bu bahsi. Bir daha da ağzını ispirtoyla yıka. Ortak olduğuma pişman etme beni.” Silah kaçakçılığı için böylesine duyarlıyken, ‘kaçak kumarhane’ konusunda değil.
‘Goldfinger’daki (1964) ‘Gassing the Gangsters’ (0.40’dan itibaren) (John Barry). O gece iki müşteri, Hasan ve Necmi, ‘gebe zarla hile yapıp olay çıkarıyorlar’. Sonra da kumarhaneyi polise ihbar ediyorlar.
‘Our Man Flint’teki (1966) ‘Take Some Risks, Mr. Flint?’ (Jerry Goldsmith). Kahramanımız, Nilhayat’ın yatağında ‘sakinleşirken’ T. Fikret Uçak haberi getirir. Polis ‘dükkânı basıp mühürlemiş’. Zabıt tutup ‘bütün paraları ve keriz edevatını’ almışlar.
İki ihbarcı Haliç, Cibali’deki Bakır Döküm Fabrikası’nda çalışıyormuş.
‘Goldfinger’daki (1964) ‘Dawn Raid on Fort Knox’ (2.40’dan itibaren) (John Barry) ve ‘You Only Live Twice’daki (1967) ‘A Drop in the Ocean’ (John Barry). Ortakların oraya gidip kavga çıkarmaları bu melodilerle. Turgut başına gelen bir darbe ile bayılır. Bunu gören İbrahim ise, kendisine çok yakışan bir davranışla, arkasına bakmadan kaçıyor.
Fabrikatör Kemal Bey olanlara çok üzülmüş. ‘Meseleyi tahkik edip suçun kendi adamlarında olduğunu öğrenince zarar ziyanı ödemeyi kabul etmiş’. Turgut’tan şikâyetçi olmamış. Fabrika Müdürü Ziya Bey “Ayrıca gıyabınızda verilen hapis cezasının paraya çevrilebileceğini öğrenince para cezasını da (11 bin lira) ödedi” diyor. Bu durum kahramanımızın ‘sırtına minnet borçlamış, rahatını kaçırmış’.
‘Harbor Lights’ (1937) (Hugh Williams / Jimmy Kennedy). Hastaneden çıkınca bu ‘fox trot’ ile teşekküre gider. Çekimler [‘Seni Affedemem’den (1967) anımsadığımız] Kont Ostrorog Köşkü’nde yapılmış. Bahçede bir sürprizle karşılaşıyoruz; Ayhan Işık’a ait ‘34 FU 473’ plakalı 230 SL Mercedes bir köşede duruyor.
İçerde fabrikatörün kızı Ceyhan’ın yaş günü kutlaması vardı. “Happy birthday to you//Happy birthday to you//Happy birtday dear Ceyhan//Happy birthday to you.” Burada senaryonun bir hatası var. Turgut “Maruzatım kısadır. Yeni çıktım hapishaneden” diyor. Oysa ‘hastaneden’ demeliydi. Çünkü cezası paraya çevrilmiş ve ödenmişti. (Sağ şakağındaki bantla) Gelişi de borcunu konuşmak için.
Kemal Bey “İstemem. Katiyen almam” diye diretse de Turgut bu 11 bin lirayı bir ay içinde ödeyeceğini söylüyor. İşadamı yine karşı çıkar. ‘Kumarla, haraçla kazanılmış paraya el sürmezmiş’. Önerisi şöyle; “Gel benim yanımda çalış. Antrepo’da.”
Ve filmin en çarpıcı sözleri.
Kemal; “Merak etme, dolgun haftalık veririm, çabucak ödersin.”
Turgut; “Yoo, o da olmaz işte! Hak ettiğimden fazlası gene haram sayılır. Senin anlayacağın kirli para olur gene.”
Çaresiz kabul eder. Borcu bitene kadar ‘mort olmuş, yaşamıyor sayacakmış kendini’.
İlerde bu ‘doğruluk ve namus timsali’ fabrikatörün ‘silah ve mermi kaçakçılığı’ yapan ZiZi olduğunu öğreneceğiz.
Sonuçta ‘Küçükpazarlı Turgut’ kendi deyimi ile ‘amele olaraktan’ çalışmaya başlar.
Artık [‘Beşikteki Miras/Urfa İstanbul’da (1968) tekrar göreceğimiz] ‘34 DY 687’ plakalı Dodge kamyonette şoför. Geçmişe sünger çekip hayatını alnının teri ile kazanacakmış. Nilhayat’tan da ayrılır. Şimdi (o kısa sürede nasıl olduysa) kalbi Ceyhan’ın sevgisi ile dolu.
‘Abdal Oyun Havası / Aptaliko Zeibekiko’ ve Rüştü’nün Meyhanesi. Dürüst yolu seçmesi herkesin garibine gitmiş. “Turgut 5-10 kuruşa gününü harmanlamaz” diyorlarmış. Yaşar Şener ve Oktay Yavuz, Erenköy’deki bir köşkü soymayı önerince ağızlarının payını alıyorlar; “Alın voltanızı. Zıvanamı patlatmayın.” İki kafadar ‘nah böyle yumruk gibi mücevherler’ için az daha dayak yiyorlardı.
Burada karşılaştığı İbrahim bu denli şanlı değil. “Bir keriz yeri daha açtım. Ortaklığımız bakidir” diye yaltaklanıyor. Yalnız bu defa kendisi ‘iki pay alırmış’.
Turgut; “Al voltanı İbo.”
İbrahim; “El kapısında kemik beklemekten iyidir, ha?”
Kahramanımız zaten ‘fabrikadaki kavgada polisler gelince karı gibi tüydüğü için’ kızgındı. Bu laf üzerine eski ortağını okkalı bir yumrukla yere serer. Aralarındaki düşmanlık Şaziye Moral’ın kaçırılmasına kadar varacaktır. “Bunu senin yanına bırakırsam yaşadığım haram olsun bana” demişti İbo.
O günlerde Stavro, Ziya’dan kaçakçılıkta kullanabileceği bir adam ister. “Nasıl derler, yüreği altı okka çok erkek biri olsun. Hem de ne iş yaptığını bilmesin. Bilmezse korkmaz değil mi” diyor. Fabrika Müdürü bir an düşünüp yanıt verir; “Öyle biri var galiba.” Bu kişi de, tahmin edileceği gibi, Turgut.
‘Goldfinger’daki (1964) ‘The Arrival of the Bomb and Count Down’ (John Barry). ‘Sevkiyat sırasında’ yolu kesilir. El Asım malların kendisine ait olduğunu iddia ediyor. Meğer çete O’na da kazık atmış. Malı (herhalde daha fazla para için) Ceno’ya vereceklermiş.
Buradan kavga dövüş kurtulan kahramanımız biraz sonra suçüstü yakalanır. ‘Faturasız mal’ zannettiği sandıklar silahla doluydu. Birinden de Hasan’ın cesedi çıkar. Stavro ve Necmi, kendisinden ‘şüphelendikleri için icabına bakılmış’.
‘Arabesque’deki (1966) ‘Aquarium Scene’ (Henry Mancini) ve ‘From Russia with Love’daki (1963) ‘James Bond with Bongos’ (John Barry). Mahkeme sahnesindeki müzik çok çarpıcı. Yorgo İliadis ve ‘asistanı’ İlia İliadis iki melodiyi aynı anda kullanmışlar. Silah kaçakçılığı ve cinayet suçlaması ile yargılanıyor. ‘Asayiş ve güvenlik sarsıcı bu karanlık olayın arkasında başkalarının olduğunu düşüncesindeydi’ Komiser Talat Gözbak. Tahkikata başka bir yön verecekmiş.
Sonrası çok hareketli. Üstelik Turgut’un sağlığı için aynı ölçüde faydalı(!). Hapisten kaçışına kadar (5 tanesi o muhteşem ağızlığı ile) 9 sigara içmişken filmin geri kalan kısmında buna hiç fırsat bulamayacaktır.
‘Goldfinger’daki (1964) ‘Dawn Raid On Fort Knox’ (3.21’den itibaren) (John Barry). Kemal Bey’in adamı Lütfü ‘sırf Turgut’la konuşmak için koftiden sirkat yapıp’ içeri girmiş. Tespih elde, ceket omuzda ilginç bir tip. Nöbetçilerden birini ayarlamış. Bahçedeki duvarın kovuğuna bir de silah koymuş. İsterse kaçabileceğini söylüyor kahramanımıza.
‘Goldfinger’daki (1964) ‘James Bond With Bongos’ ‘Arrival of the Bomb and Count Down’ (John Barry). Oysa silah falan yoktu orada. Bu da tuzakmış. Bütün bunlara rağmen ve sol omzundan yaralı halde de olsa kaçabiliyor hapisten.
O gece Ceyhan için çok kötü. Kemal Bey’in Ziya ile konuşmasını dinlemiş. Babasının, kaçakçılık dâhil tüm marifetlerini duyar. Biraz sonra hesap sormaya gelen Turgut’la karşılaşıyor.
Franck Pourcel’in “Je L’aime” albümündeki (1967) ‘Here, There and Everywhere’ (Lennon/McCartney). “Babamın ne olduğunu az önce öğrendim. Sana bütün yaptıklarını da biliyorum. İğreniyorum O’ndan, iğreniyorum... Çok yalnızım şimdi. Ne olur bırakma beni, ne olur.”
Yarasını sarmak için Yazlık Köşk’e giderler. (İç çekimler Orhan Günşiray’ın kayınvalidesi Hafize Hanım’ın Yeniköy’deki evinde yapılmış). Bu bahçede, bu evde ne güzel yazları geçmişti genç kızın. Babasının içyüzünü bilmediği günler. Bir daha olamayacağı kadar mutlu zamanlar. “Beni nasıl öldürdüğünü bilmiyor. Benim için yaşayan bir ölü olduğunu da bilmiyor.” Ama artık Turgut varmış.
Nasıl yapabildi bilmiyoruz ama omzundaki piyade tüfeği yarasını temizledikleri o gece (üstelik pansuman için pamuk bile yoktu) genç kıza sahip olur. Sonra da babası ile ilgili şoktan fazlasını yaşatır. “Bu işi babandan intikam almak için yaptım. Şimdi git bul babacığını ölmediği söyle… Köşkte iyi ki babanı bulamadım. Öldürecektim. Acısız, dersiz gidecekti. Ama şimdi çekecek, ayaklarıma kapanacak. Ödeşmeye senden başlamak istemezdim lakin mecbur ettin. O babanın kızısın. Yeni bir kancıklığa uğramadan (biraz önce Süheyl Eğriboz’un ateş etmesini de Ceyhan’dan biliyor) gitmelisin.” Sonradan gerçeği anlayınca özür dileyecektir.
Annesinin kaçırılması bardağı taşıran son damlaydı. Yeşilçınar’daki imalathanede dövmediği, öldürmediği adam kalmıyor. Bir tek Kemal’i sağ bırakır. Ceyhan “Sana namustan, temiz paradan bahseden babamın parasıyla yaşadığım bütün hayattan utanıyorum… Gene de öldürme. Elini kana bulama. Masum olduğunu ispat et yeter” demişti.
Franck Pourcel ve Orkestrası’nın “Je L’aime” uzunçalarındaki (1967) ‘En Bandouliére’ (1966) (Salvatore Adamo). Filmin sonunda hep birlikt mutlu günlere yürüyorlar. Bu sırada kendi vücudunda iki (yeni), annesinin omzunda bir kurşun vardı. Kemal Bey’in de elleri kelepçelenmiş.


‘The Spy Who Came in from the Cold’ (1965) (Sol Kaplan).
Gazetedeki haber; “Savcı, katil ve kaçakçı Turgut’un 21 yıl hapsini istedi (daha ilk celsede ‘katil ve kaçakçı’ olduğuna karar verilmiş). Diğer sanık Cemil Gözükara tahliye oldu.”
Ceyhan; “Mertti, cesurdu. Kendini beğenmişti biraz ama dürüst görünüyordu.”
Kemal; “Turgut değil mi?”
Ceyhan; “Nasıl yaptı, niçin yaptı aklım almıyor.”
Kemal; “Para için! Evlat gibi sevmeye başlamıştım. Tövbekâr olduğuna hepimizi de inandırmıştı. Meğer kötülük içine işlemiş.”
Son söylediği kendisi için daha geçerli.
Bu sahnede çok ilginç bir şey var. Nilüfer Koçyiğit, üzerindeki giysiyi ablasından ödünç almış. ‘Kader Böyle İstedi’nin (1968) son sahnelerine doğru da üzerindeydi. Kol ağızları ve etek kenarları beyaz fırfırlı elbiseyi Hülya Koçyiğit ‘Gül Ağacı’nın (1967) finalinde giyiyor.
(Yazan: Murat Çelenligil)

Künye

Yönetmen Ertem Göreç
Senaryo
Yapımcı Işık Toraman
Görüntü Yönetmeni Ali Yaver
Tür Dram
Özellikler Siyah Beyaz
Ülke Türkiye
Etiketler Doğum Günü Kutlaması, Kaçakçılık, Kumarhane Daha Fazlası

Oynayanlar

Ayhan Işık Ayhan Işık Turgut
Nilüfer Koçyiğit Nilüfer Koçyiğit Ceyhan
Suzan Avcı Suzan Avcı Dilhayat
Altan Günbay Altan Günbay İbrahim
Mümtaz Ener Mümtaz Ener Kemal
Şaziye Moral Şaziye Moral Turgut un annesi
Süha Doğan Süha Doğan Ziya Akmen
Talat Gözbak Talat Gözbak Komiser
Cahit Irgat Cahit Irgat Stavro
Süheyl Eğriboz Süheyl Eğriboz Uşak
Hasan Ceylan Hasan Ceylan Necmi
Behçet Nacar Behçet Nacar Cemil Gözükara
Ali Seyhan Ali Seyhan Hasan
Enver Dönmez Enver Dönmez Lütfü
T. Fikret Uçak T. Fikret Uçak Kumarhane Görevlisi
Orhan Çoban Orhan Çoban Kumarhane Görevlisi
Yaşar Şener Yaşar Şener Meyhanedeki Adam
Oktay Yavuz Oktay Yavuz Meyhanedeki Adam
Erdoğan Esenboğa Erdoğan Esenboğa Ali Seyhan Seslendirmesi
Esen Günay Esen Günay Süha Doğan Seslendirmesi
Nevin Akkaya Nevin Akkaya Suzan Avcı Seslendirmesi
Ayton Sert Ayton Sert Altan Günbay Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm Nilüfer Koçyiğit Seslendirmesi
Abdurrahman Palay Abdurrahman Palay Ayhan Işık Seslendirmesi
Doğan Bavli Doğan Bavli Talat Gözbak Seslendirmesi
Zafer Önen Zafer Önen Cahit Irgat Seslendirmesi

Ekip

Kurgu Diamandi Filmeridis (Kurgu)
Yapım Ekibi Selçuk Göksayar (Yapım Amiri)
Nuri Tuncel (Yapım Amiri)
Şükrü Kirişçi (Set Amiri)
Nejat Özemre (Set Amiri)
Yönetmen Ekibi Volkan Kayhan (Reji Ekibi)
Kamera Ekibi Erhan Canan (Kamera Asistanı)
Post-Prodüksiyon Sezai Elmaskaya (Negatif Kurgu)
Hilmi Başcan (Laboratuar Şefi)
Hayati Akbulut (Laboratuar)
Erdoğan Dolapçı (Laboratuar)
Işık Ekibi Haydar Aslan (Işık Ekibi)
Ses Ekibi Yorgo İlyadis (Ses Kayıt)
Diamandi Filmeridis (Senkron)
İlia İliadis (Ses Kayıt Asistanı)

Firmalar

Metin Film (Yapım)
Erman Film (Film Hazırlık)

Son Yorumlar (8)

Papatyam34 avatar Papatyam34 1 gün, 9 saat

8

nilüfer koçyiğit çok başarılı

Lalegül34 avatar Lalegül34 16 Kasım 2013 12:14:03

10

ayhan ışık tan harika bir daha nilüfer koçyiğit in en başarılı filmi

performer avatar performer 01 Ağustos 2013 23:29:13

8

bu film ekibi ile daha güzel bir film çıkabilirdi ama filmin yapımcısı ışık toraman'ın istediği gibi bir film olmuş.

dogankoseoglu avatar dogankoseoglu 09 Ağustos 2012 19:49:26

ayhan ışık oyunculuğunu konuşturuyor. denk gelirseniz izleyin derim.

benimsinema avatar benimsinema 27 Temmuz 2012 17:22:07

6

ertem gorecten daha iyi bir film beklerdim. film hic akmiyor. bi yerini makaslamislar. niluferin nasil intihar  ettigi anlasilmiyor. suha dogan ve cahit irgat keske kendi seslerini kullansaymislar...

kartal tibet tutkunu avatar kartal tibet tutkunu 01 Haziran 2012 02:11:06

10

Bana göre iyi bir oyuncu castına sahip güzelde bir Ayhan IŞIK filmi.. Başrolde ona masum yıldız Nilüfer KOÇYİĞİT başarı ile eşlik etmekte.

Yandex.Metrica