Bir Kadın Kayboldu

8,37

( 11 kişi yorum yaptı )

Bir Kadın Kayboldu

Sinema Filmi

1971

Fausto Papetti’nin ‘8a Raccolta’ adlı uzunçalarındaki (1968) ‘Over and Over (The World We Knew)’ (1967) (Bert Kaempfert). Bir telefon görüşmesi.
Hümeyra; “Uyumadım hiç. Bütün gece hep seni düşündüm. Akşamın hasretini çekiyorum şimdiden. Geç kalma e mi, sevgilim.”
Necmi; “Çok isterdim ama bu gece için affet beni. Çok sık buluştuk bu ara. Karım şüphelenebilir. Erkenden evime dönmeliyim.”
Hümeyra; “Kapıdan dön ona da razıyım. Ama gel, birkaç dakika için bile olsa görmeliyim seni. Yalnız geçecek bir gecenin ufacık bir tesellisini bana çok görme.”

Aynı adlı romanın (Dördüncü Basım–1970) (Birinci Baskı–1948) (Esat Mahmut Karakurt) (İnkılâp ve Aka Kitabevleri) Yeşilçam uyarlaması.
Maçka, Toprak Sokak 12 numarada oturan Kora ailesi. Karısı Selma’nın kısaca Necmi dediği Necmettin bir müteahhit mühendis. ‘Güzel, mağrur bir erkek. Kadınlarda irade kuvveti ve mukavemet diye bir şey bırakmıyor’ (sf. 9–10). İyi bir işi ve ‘Kadın Severse’ (1968) filminde Dr. Ferit’in olan ‘34 HR 007’ plakalı Mercedes’i var. Eşi, ‘Skating in Central Park’ (1970) (Francis Lai) melodisi ile onu yolcu ederken ‘akşam erken gelmesini’ istemişti. Belli ki önemli bir gün. Oysa Necmi evliliklerinin 5. yılını anımsamadığı gibi o saatlerde sevgilisi Hümeyra’nın kollarındaydı.
Selma ‘çok bedbaht’. Kocası ‘aylardır ondan uzak’ ama sevdiği ve kaybetmek istemediği için üzerine gitmiyor. Yemek odalarında Edgar Degas’nın ‘Dancer Taking a Bow (The Prima Ballerina)’ tablosu (1877) asılı. Genç kadın, sahnedeki bu balerin kadar yalnız. Ev işlerindeki yardımcısı Mahmure Handan onu en iyi anlayan kişi. Sonraki bir gün “Evlilikte olur böyle şeyler. Ben de az mı çektim rahmetli kocamdan” diyecektir.
Abisi Avukat İrfan da, ‘kulağına bazı şeyler çalınmış’, durumu öğrenmek, yardımcı olmak istiyor. ‘34 LC 550’ plakalı DeSoto arabası ‘Karlı Dağdaki Ateş’te (1969) Binnur ve halayı Uludağ’a götürmüştü.
Necmi bu durumdan rahatsız. Geç geldiği her gece “Apansız bir iş çıktı. İşçiler aralarında kavga etmişler. Şantiyeye kadar gitmeye mecbur oldum” gibi bahaneler bulmaktan yorulmuş. İrfan’a “Bir rüzgârdı esti geçti… Selma hiçbir şey anlamadan, hissetmeden kapandı bu mesele” demişti ama aynı gün karısına kırmızı gül ve sevgilisine de beyaz karanfil göndermesi bunun o kadar kolay olmadığını gösteriyor.
‘Dead Ringer’ (1964) filmindeki ‘Hidden Jewelry’ (André Previn) melodisinin olduğu kuaförde konuşulanları duyan Selma, arkadaşı Şermin’den gerçeği öğrenir; “İsmi Hümeyra. Fabrikatör İhsan Kiper’in kızı. Babası iflas etmiş, ölmüş sonra. Annesi bir başkasıyla evlenmiş.”
Onunla konuşması; İki aylık hamileliği; Eyüp Sultan’da mum yakması, hiçbir şeyin yararı olmuyor. Kocası hâlâ Hümeyra ile beraber.
1968’i 69’a (romanda 47’yi 48’e) bağlayan yılbaşı gecesi. Radyoda Avni Anıl’ın Nihavent şarkısı; “Düşündükçe maziyi bir rüya gibi zaman//Ne ararken ne bulduk, şu sevda oyunundan.” Söz verdiği halde Necmi yine ortalıkta yok. Oysa Uludağ’a gideceklerdi. Günlerdir kararsızlık içindeki Selma’nın elinde şimdi bir tabanca var. “Gururum öyle derinden yaralanmıştı ki… Bir başka kadına yenilmek, mücadelesiz kadere teslim olmak, kocamı bırakıp kaçmak ağır geliyordu bana.”
Hümeyra’yı öldürüp Necmi’yi yaralar. Artık ‘kaybolmuş bir kadındır’.O geceden sonra saçları bembeyaz olmuş bir kadın. Polisten kaçışı sırasındaki kazada çocuğunu da kaybeder. “Elini kana bulamış, katil damgası yemiş, sevdiği erkeği, mutluluğunu, hayallerini, yuvasını ebediyen kaybetmiş bir kadın.”
Uzun yıllar hapishanede kalacak. Keşke, abisinin dediği gibi, hayatını yeniden kursaydı.
Romandaki olaylar farklı. Hümeyra yalnızca yaralanır. Necmi’ye ateş etmiyor. İrfan, genç kızın tedavisi için Doktor Nazım’ı zorla getirir. Yazar çözüm bulmakta oldukça zorlanmış. Son bölümün başlığı; “Her şeyi halleden netice. (Sf. 100)” Selma hapishanede kalp krizi geçirir. Ölmeden önce ‘dünyada en çok sevdiği varlığı, kocasını’ Hümeyra’ya bırakıyor. Ama bu üzüntünün gölgesinde mutlu olmaları çok zor. Şimdi durum kaçamak buluştukları günlerden de kötü. Aslında bu bölümün başlığı “Her şeyi berbat eden netice” olmalıydı. Filmdeki Selma’nın hatasını kitapta Esat Mahmut Karakurt yapıyor.

Francis Lai ve Orkestrası’ndan ‘Love Story’ (1970).
Necmi; “Kurtulacaksın Selma. Ben de insanlardan kaçacağım. Yalnızlığa mahkûm edeceğim kendimi. Seni bekleyeceğim, kaç yıl olursa olsun. Belki bir gün affedersin diye bekleyeceğim.”
Selma; “Şimdi sana karşı da hiçbir kin, hiçbir kırgınlık yok içimde. Kadere mahkûm, kadere teslim olmayacağım. Bir gün hayata yeniden başlayacağım. Yaşıyorsa insan hiçbir şey için geç kalmış sayılmaz. ‘Kaybolan kadın’ da bir gün yeniden kendini bulacak.”
(Yazan: Murat Çelenligil)



Künye

Yönetmen Safa Önal
Senaryo
Yapımcı Berker İnanoğlu
Görüntü Yönetmeni Özdemir Öğüt , Nejat Okçugil
Eser
Vizyona Giriş Tarihi 01 Şubat 1972
Süre 75 dk
Tür Dram, Duygusal
Özellikler Renkli
Ülke Türkiye
Etiketler Hapishane, İhanet, İntikam, Kadın, Mahkeme , Daha Fazlası

Oynayanlar

Türkan Şoray Türkan Şoray Selma
Ekrem Bora Ekrem Bora Necmi
Kayhan Yıldızoğlu Kayhan Yıldızoğlu Savcı
Peri Han Peri Han Hümeyra
Aynur Aydan Aynur Aydan Şermin
İlhan Hemşeri İlhan Hemşeri Ağır Ceza Üyesi
Yılmaz Gruda Yılmaz Gruda İrfan
Asım Nipton Asım Nipton Asım
Nubar Terziyan Nubar Terziyan Komiser
Mahmure Handan Mahmure Handan Hizmetçi
Diclehan Baban Diclehan Baban Terzi
Muzaffer Yenen Muzaffer Yenen Doktor
Muammer Gözalan Muammer Gözalan Ağır Ceza Üyesi
Necabettin Yal Necabettin Yal Doktor
Diler Saraç Diler Saraç Kuaför'deki Kadın
Arap Celal Arap Celal Meyhaneci
Sacide Keskin Sacide Keskin Mahmure Handan Seslendirmesi
Hayri Esen Hayri Esen E.Bora Seslendirmesi
Nevin Akkaya Nevin Akkaya P.Han Seslendirmesi
Rıza Tüzün Rıza Tüzün N.Terziyan Seslendirmesi
Jeyan Mahfi Tözüm Jeyan Mahfi Tözüm T.Şoray Seslendirmesi
Erdoğan Esenboğa Erdoğan Esenboğa Seslendirme

Ekip

Müzik ekibi Neşe Karaböcek (Şarkılar)
Orhan Gencebay (Şarkılar)

Firmalar

Er Film (Yapım)

Son Yorumlar (11)

Göztepe avatar Göztepe 06 Ocak 2014 21:43:54

9

Yeşilçamın sultanı Türkan Şoray ve yeşilçamın en karizmatik aktörlerinden biri olan rahmetli Ekrem Bora'dan harika bir film. Karısını aldatan soğukkanlı adam rolünde Ekrem Bora'yı çok başarılı buldum Türkan Şoray'da mağduru bir o kadar güzel olmuş. F ilmde herşey uyumlu. Aldatılan bir kadın ne kadar tehlikeli olurmuş bu filmde görmüş oldum beyzaçetin'ninde bahsettiği gibi filmin tek abartılı tarafı sultan'ımızın bir gecede saçlarının beyazlaması !

beyzacetin avatar beyzacetin 25 Haziran 2013 14:17:58

10

Bu kadar zayıf bu kadar zavallı bu kadar nefsinin esiri olan bir "adam" için bence 1 gün bile hapiste yatmaya degmez. İkisi de ölmeyi haketti ama degmez ömür cürütmeye. Film bastan sona cok basarılı. Senaryo cok basarılı, replikler tüylerimi diken di ken ediyor. Selma nın Hümeyra ya söyledigi her söz bastan sona alkışlanmalı. Favori filmlerinden biri. Her gördügümde izledigim ve agladıgım bir film. Tek abartısı bir gecede Selma nın saclarının bembeyaz olması. Tamam beyazlar ama tamamen bir gecede beyazlamaz biraz zaman alır yani o kadar da degil :))

dieFohlen avatar dieFohlen 08 Kasım 2012 12:18:18

10

Güzel bir film, izlenilmesini tavsiye edebilirim.

benimsinema avatar benimsinema 11 Ağustos 2012 19:03:11

9

filmin sonunu izlemeye deger. türkanin mahkemede haykirisi, isyani ve tabii ki kabileyeti herseyi tamamlamis... roman gibi film, türkanin düsüncelerini seslerdirilmeside filme ayri bir renk katmis...emegi gecen herkese sonsuz tesekkürler

dieFohlen avatar dieFohlen 29 Mayıs 2012 22:39:05

10

Türkan Şoray ve Ekrem Bora'nın başrollerde sergilediği performans başarılı ancak kanımca içerik biraz daha doldurulabilirdi. Filmde dikkat çeken bir nokta vardı o da yılbaşı gecesi eşi için hazırladığı sofranın aradan geçen onca güne rağmen hala aynı şekilde, bozulmamış yemeklerle (!) duruyor olmasıydı.

t_rex avatar t_rex 03 Eylül 2011 11:35:09

Selmanın mahkemedeki isyanını  unutamam. selam.. şeref ve haysiyet  onda vücut bulmuş. müthiş bir karakter. keşeke yapıt daha içerikli ve zengin bir proje olarak hayat geçseydi. 

Yandex.Metrica